Misja szkoły
Przyjęliśmy pogląd, że „sercem działalności edukacyjnej szkoły jest to, co dzieje się
w relacji: nauczyciel – uczeń/uczniowie”. Dlatego nasz program wychowawczy zakłada, że
od siebie będziemy wymagać dużo. Każdy nauczyciel jest wychowawcą i każdy
wpływa na zachowanie, sposób myślenia i obyczaje uczniów, którzy są głównym
podmiotem edukacji. Zdajemy sobie sprawę, że nie ma wychowania bez wymagań. One
otwierają nowe perspektywy, uczą jak sprostać wyzwaniom, jak nie ulegać trudnościom, jak
urzeczywistniać małe i wielkie cele. Pragniemy to uświadomić naszym uczniom, by
podążali dalej w poszukiwaniu prawdy, dobra i piękna. Naszą pracą wychowawczą
chcemy pokazać,
jak żyć wspólnie z innymi ludźmi i „być dla drugich”.
Realizując ten program, będziemy się starać, by nasz wpływ był podporządkowany
celowi ogólnemu wychowania, tj.
wszechstronnemu rozwojowi osobowości ucznia.
Najważniejszym założeniem naszego programu wychowawczego jest,
by uczeń był
twórczym podmiotem. Będziemy dążyć do tego poprzez stosowanie metod aktywizujących
i innych działań. Ukształtują one ucznia jako człowieka myślącego samodzielnie, twórczo,
krytycznie i odpowiedzialnie. Zaowocuje to w jego życiu indywidualnym i społecznym,
niezależnie od dalszego profilu kształcenia.
W pracy wychowawczej
będziemy wspomagać i uzupełniać rodziców, którzy
„posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci”.
Chcemy dążyć do tego, by kierunek naszej działalności wychowawczej był zgodny z ich
wolą. Poszanowanie ideałów i pozytywnych wartości wyniesionych przez ucznia z domu
rodzinnego będzie podstawowym zadaniem nauczyciela – wychowawcy.
Model wychowawczy koncepcji szkoły obejmuje trzy kręgi tematyczne:
- 1. Kim jestem? – dziecko jako jednostka.
- 2. Ja i inni – dziecko w grupie.
- 3. Świat wokół mnie – dziecko w środowisku kulturalno-przyrodniczym.
Nasz absolwent
Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania
dydaktyczno-wychowawczego absolwent naszej szkoły będzie człowiekiem, który: od siebie
chce dużo i ludziom daje najwięcej.
Absolwent naszej szkoły:
- zna i szanuje tradycje
- zna podstawy języka obcego
- odróżnia dobro i zło
- kulturalnie zachowuje się w domu, w szkole, na ulicy
- szanuje siebie i innych
- dba o kulturę języka
- identyfikuje się z kulturą polską i europejską
- ma poczucie przynależności grupowej, regionalnej i narodowej
- potrafi współdziałać w grupie, jest tolerancyjny i odpowiedzialny
- umie organizować pracę własną, jest twórczy
- troszczy się o zdrowie, przestrzega zasad higieny